|
|
|
...za pięć dziesiąta... |
|
Tak to wyglądało od środka. Pierwsze i drugie
piętro zajmowali wystawcy. Reszta znajdowała się w hali pod
atrium.
W porównaniu do ciasnoty panującej we Frankfurcie ekspozycje były
o wiele lepiej zaaranżowane. Niestety odsłuchy w takich warunkach
akustycznych były kompletnym nieporozumieniem, dlatego większość
wystawców odpuściła sobie granie. |
|
"Bananowa" część wystawy czyli parter. Tu
zlokalizowano otwarte stoiska...i kontenery, (które raczej kojarzą
się z bananami niż z ekskluzywnym audio), w których co więksi
desperaci próbowali demonstrować brzmienie swojego sprzętu.
Dopiero przeglądając plon fotograficzny z wystawy zauważyłem,
że nie pstryknąłem ani jednego "blaszaka" z zewnątrz,
ale w zasadzie jak wygląda kontener chyba każdy wie. Na górze nie
grało bo wszędzie szkło, na dole blacha... super ! |
|
Ta fotografia prezentuje warunki panujące we wnętrzu
jednego z blaszaków. Powiedzcie sami, jak można w takich
warunkach uzyskać chociaż namiastkę "charakternego"
grania. Stąd w reportażu nie zamieszczam ani słowa na temat
moich wrażeń z "odsłuchów". No, może z jednym wyjątkiem... |
|
...niemiecka manufaktura Acoustic Plan. Na
fotografiach widać kolumny o nazwie Veena. Jest to konstrukcja
typu open-baffle, czyli taka w której głośniki są umieszczone w obudowie
pozbawionej tylnej ściany. Pozostałe ścianki stanowią rodzaj
przegrody akustycznej oddzielającej przednią i tylną część
membrany głośnika. Kolumna składała się z czterech driverów
niskotonowych, oraz jednej szerokopasmówki. Jak na te warunki
akustyczne grało to wszystko nieźle... |
|
... sterowane przez firmową elektronikę. Na zdjęciu
widać przedwzmacniacz gramofonowy, liniówkę, oraz końcówke
mocy. |
|
W hali targowej można było znaleźć również takie
rodzynki, które w zasadzie nie miały nic wspólnego z audio.
Bywalcy nazwali tą wystawę mini Funkausstellung. I mieli 100%
rację. |
|
Dosyć narzekań, pora zaprezentować kilkanaście urządzeń
prezentowanych na wystawie...
Na początek sprzęt lampowy.
Przedwzmacniacz ALFI HQ306. Ta ilość lamp wynika z układu... 5.1.
Kto powiedział, że wielokanałowo musi być zrealizowane na półprzewodnikach...
;-)
|
|
Monoblok ALFI HQSE65. Dwie triody 211 połączone równolegle,
dają w układzie single-ended 65 wat mocy. Robi wrażenie... |
|
Integra AYON AUDIO.
3 wejścia liniowe, jedno bezpośrednie. Końcówka mocy na
hybrydzie 300B (AA300B-S) dającej na wyjściu 20 wat w układzie
single-ended. |
|
Końcówka mocy AYON AUDIO |
|
Wzmacniacze lampowe CONSONANCE. Jeden z niewielu przypadków "dobrej
chińskiej roboty"... Dokładnie to sprzęt jest produkowany w
formie kitów i montowany w Niemczech. Sprzedaje go firma OPERA
AUDIO. |
|
Znów ALFI. Tym razem monoblok HQSE 20. Toroidalne
trafa firmy Amplimo produkują maksymalnie 20
wat w klasie single-ended. W tej aplikacji pracują triody typu
320B-XLS firmy Emission Labs. Nowoczesne komponenty i wygląd -
według mnie o.k. |
|
Tym razem klasyczna konstrukcja ALFI-ego na triodzie
300B Western Electric. Ciekawy układ, bardzo
"charakterny" design. 9,5 wata single-ended.
Trochę przesadziłem z tą klasyką - trafa toroidalne nie pasują
mi do takiej aplikacji. Chociaż w zasadzie ta 300B z WE też
pochodzi z nowej produkcji, a jak mawiają specjaliści, prawdziwy WE
skończył się w 1988 roku, więc niby wszystko jest o.k. ;-) |
|
Japoński Audio-Note, czyli Kondo. Za równowartość
integry On-Gaku można kupić domek jednorodzinny, lub niezły samochód.
Jest to nowa wersja wzmacniacza nosząca symbol mkII. Oczywiście
nikt nie zaryzykował prezentacji tego wzmacniacza w panujących
warunkach akustycznych. |
|
Podobne gabaryty, mniejsza cena - włoski producent
New Audio Frontiers. Integra 845SE - 24 waty. NAF ma w swojej
ofercie jeszcze inne wzmacniacze na 845. Największy ma 48 wat mocy
i waży jakieś 50 kilogramów. |
|
Lampy w próbówkach, czyli wzmacniacz Hovlanda. |
|
Kolekcja doskonałych replik lamp pochodzących z chińskiej
firmy TJ. Swoją produkcję sprzedają pod nazwą Full
Music.
Obecnie to najlepszy producent tego typu lamp na swiecie. W zasadzie
wszystkie produkowane współcześnie repliki np PX-25 pochodzą od
tego wytwórcy. Ich lampy sprzedawane są na przykład pod logiem
Sophia Electric. |
|
Idealne rozwiązanie dla audiofila dysponującego
niewielką ilością miejsca na swój wymarzony system. Fotografia
pokazuje kompletny system audio złożony z odtwarzacza CD, preampa
i końcówek mocy. Wystarczy podpiąć kolumny... |
|
To monstrum (ponad 50 cm szerokości) to
przedwzmacniacz gramofonowy firmy Aesthetix. Io
Signature to konstrukcja zbalansowana z jednym lub dwoma zewnętrznymi
zasilaczami. Wówczas każdy z kanałów posiada niezależne
zasilanie. I to wszystko za jedyne 19 000$ (wersja z dwoma
zasilaczami). |
|
Miłośnicy czarnej płyty mają teraz możliwość
wyprostowania swoich płyt w tej wyjątkowej maszynie. Jest to swego
rodzaju prasowalnica do płyt winylowych wyprodukowana przez firmę
AIR TIGHT. Wkłada się do niej płytę włącza timer i po dwóch
godzinach wyjmuje idealnie płaską płytę.
Cena: 1700$ |
|
AUDIOMECA Romance |
|
Kolejna AUDIOMECA z zamontowanym ramieniem
tangencjalnym Pierre Lurne SL5. Jest to ramię z przesuwem
zrealizowanym za pomocą silnika krokowego. Układ optyczny śledzi
ruch główki ramienia (która posiada minimalny luz w stosunku do
punktu podparcia) i przesyła informacje niezbędne do korekcji położenia
podstawy ramienia. |
|
Taki gramofon proponuje nam pochodząca z Chin firma
Consonance, która specjalizuje się w produkcji sprzętu
przeznaczonego dla wielbicieli "analogowej strony mocy".
Mam tu na myśli wzmacniacze lampowe i kolumny tubowe. |
|
Tak prezentuje się gramofon firmy ROKSAN model RADIUS
5 |
|
Nie trzeba być wielkim specem techniki analogowej,
aby tą konstrukcję skojarzyć z legendarnym modelem firmy Thorens.
Jednak okazuje się, że jest to całkowicie nowa konstrukcja z zapożyczoną
od Thorensa koncepcją układu chassis. Jak twierdzi pam Rolf Kelch,
twórca owego gramofonu, Reference II taki rozkład elementów jest
optymalny dla prawidłowej pracy gramofonu. |
|
Stoisko Pro-jecta... |
|
... i Transrotora |
|
Gramofon Simon Yorke Design - S7. Ramię S7. |
|
Gramofon włoskiej firmy Bluenote model Bellavista.
Ramię uni-pivot model Borghese. |
|
Bluenote "Belvedere". Ramię uni-pivot
"Borromeo" |
|
V.Y.G.E.R model "Indian" z tangencjalnym
ramieniem zawieszonym na poduszce powietrznej. |
|
Tradycyjnie i swojsko - jedno ze stoisk z softwarem... |
|
Niektórzy wystawcy starali sobie pomóc w adaptacji
pomieszczeń za pomocą różnego rodzaju "gadżetów".
Wiener Lautsprecher Manufaktur oprócz kolumn głośnikowych zajmuje
się produkcją układów korygujących charakterystykę systemu. |
|
Na tej fotografii widać system tubowy firmy
Avantgarde. Osobne tuby dla trzech podstawowych zakresów pasma,
oraz sześć aktywnych tubowych wooferów. Dla określenia brzmienia
tego układu użyję mojego ulubionego zwrotu - można, tylko czemu
to ma służyć ??? Gwarantuję, że dobra, szerokopasmowa
konstrukcja z jednym głośnikiem bez problemu może konkurować z takim monstrum.
No chyba, że mamy nagłośnić jakąś halę... |
|
Coś dla majsterkowiczów. Prototypowa końcówka mocy
Avantgarde. Zwraca uwagę charakterystyczny montaż elementów
"na pajączka", znany raczej z konstrukcji lampowych. |
|
Behold. Ta firma stawia na cyfrowe systemy
przetwarzania dźwięku. Muszę przyznać, że pomimo mojej,
delikatnie mówiąc, awersji do systemów cyfrowych, w tych urządzeniach
widać jakąś koncepcję. 24-ro bitowa obróbka sygnału, sampling
na poziomie 768kHz świadczą o poważnym potraktowaniu tematu cyfry
przez ludzi z tej firmy |
|
Kino domowe z Burmestera. |
|
Wreszcie na wystawie pojawił się C.E.C. |
|
Ostatni z elementów chińskiej układanki pod nazwą
CONSONANCE. Tym razem kolumny tubowe. |
|
Szwajcarskie kolumny HEIL A.M.T. Na pierwszym planie
Aulosy, w głębi Syrinxy. Te Panele na górze kolumn to
przetworniki o nazwie Air Motion Transformer pokrywające środkowy
i górny zakres pasma. |
|
Ta propozycja dla reżyserów dźwięku może przypaść
do gustu również wielbicielom analitycznego postrzegania muzyki.
Profesjonalne monitory firmy Musikelectronic Geithain o symbolu
RL901K to oczywiście konstrukcje aktywne wyposażone w niezależne
symetryczne końcówki mocy dla każdego przetwornika. |
|
Prezentacja elektroniki i kolumn włoskiej firmy
Nightingale to miejsce, w którym bywalcy z Frankfurtu mogli porównać
wpływ panujących w Monachium warunków akustycznych na brzmienie
znanego im sprzętu. Właśnie takie odsłuchy, bazujące na pewnej
formie porównań, najlepiej oddawały mierne warunki akustyczne
panujące na tegorocznej wystawie.. |
|
Bardzo ciekawe rozwiązanie -
tubowe kolumny niemieckiej firmy ODEON. Konstrukcje złożone z
niezależnych modułów, basowego, oraz średnio-wysokotonowego. |
|
Tak bawili się miłośnicy półprzewodników. Jak na
te warunki całkiem niezła prezentacja. Widać, że panowie z
ACTIVE znają dobrze swoje rzemiosło. Świadome połączenie
komponentów pozwoliło na uzyskanie kompromisu pomiędzy klasą
sprzętu a warunkami panującymi na wystawie... |
Pozwolicie Państwo, że nie będzie żadnego podsumowania.
Wszystko co chciałem przekazać znajduje się powyżej.
|
Robert Rolof |